Krótka historia naszej parafii
II. Powstanie i rozwój Parafii Wielowieś
III. TERYTORIUM dzisiejszej Parafii Wielowieś
IV. Dzieje kościoła parafialnego i Parafii W i e l o w i e ś
V. Kaplice i filie w W I E L O W S I
VI. Warunki demograficzne
VII. Proboszczowie
I. Rozwój prawny i terytorialny Parafii
Wieś
Wielowieś w powiecie gliwickim, leży około 25 km na północ od miasta
Gliwic i około 10 km na północny wschód od starego miasta Toszek, z
którym wieś jak i Parafia od samych początków aż po nasze czasy była
ściśle związana, tak pod względem polityczno - administracyjnym jak i
kościelnym. A Toszek był bowiem w zaraniu dziejów dla wszystkich
miejscowości Parafii Wielowieś siedzibą władzy kasztelańskiej. Granice
starej kasztelani toszeckiej pokrywały się prawdopodobnie z pierwotnym
zasięgiem Dekanatu toszeckiego. Całe to terytorium w przeszłości zawsze
należało do Diecezji wrocławskiej i graniczyło kiedyś przez setki lat
bezpośrednio z Diecezją krakowską obecnie tworzy ono przygraniczną
wschodnią część Diecezji opolskiej i graniczy przez byłe terytoria
Parafii Wielowieś, a obecnie przez Parafie Koty i Tworóg z Diecezją
katowicką. Miejscowości należące do dzisiejszej Parafii Wielowieś
zaliczane są do starych osad górnośląskich, o których wspominają
dokumenty już w pierwszym dziesięcioleciu XV wieku. W jednym z tych
dokumentów, mianowicie w „Liber fundacionic episcopatus
Vratislawiensis”, czyli w księdze Fundacji biskupstwa wrocławskiego z
roku 1305 wspomniane są tam po raz pierwszy wszystkie dzisiejsze
miejscowości Parafii wielowiejskiej, a więc; Wielowieś, Świniowice,
Kieleczka i Odmuchów, za wyjątkiem Czarkowa, który jednak prawdopodobnie
już też istniał. Księga ta zawiera spis wszystkich ówczesnych wiosek na
Śląsku, które były zobowiązane składać daniny roczne na rzecz
wrocławskiej stolicy biskupiej. O Wielowsi dokument ten z 1305 dosłownie
tak pisze: „Item in Magna Villa sunt XL mansi parvi decimam in capis de
3-bus triticis siliginis et avenae”. Figuruje tam wprawdzie tylko
łacińska nazwa Wielowieś MAGNA VILLA, bo dokument ten jest pisany w
języku łacińskim, lecz kilkadziesiąt lat później pojawia się w
dokumentach także polska nazwa „WIELO-WIEŚ", jak i niemiecka
„LANGENDORF”.
II. Powstanie i rozwój Parafii Wielowieś
Kiedy
dokładnie powstała Parafia Wielowieś i kto ją erygował, dotąd nie udało
się tego stwierdzić. Wprawdzie już w roku 1305 mogłaby istnieć Parafia
wielowiejska , bo Wielowieś miała już wtedy dobrze zagospodarowany
obszar gminny według niemieckiego prawa, podzielony na 40 łanów, a z
podziałem takim łączyło się zwykle w takich wioskach założenie kościoła z
wydzieleniem dla jego potrzeb 1 do 2 łanów pola lecz jednak dopiero w
roku 1335 pojawia się w dokumentach wzmianka o istnieniu kościoła
parafialnego w Wielowsi. Następne wzmianki są z 1376 i 1447. Najstarsza
notatka zawarta jest w rejestrze świętopietrza nuncjusza Galharda de
Carceribus Parafia Wielowieś figuruje tam jako „Ecclesia de Magna Willa”
położona „in Sede Tostensi”, to jest kościół w wielkiej wsi w dekanacie
toszeckim. Przed założeniem Parafii w Wielowsi, cała ta okolica
prawdopodobnie należała do Parafii Toszek, w Toszku znajdował się co
najmniej od połowy XII wieku kościół parafialny pod wezwaniem Św. Piotra
, wspomniany w 1201 roku i aż do wybudowania w roku 1256 parafialnego
kościoła w Pyskowicach pod wezwaniem Św. Pawła, nie było w całej
rozległej kasztelani toszeckiej innego kościoła. Wszystkie inne kościoły
po okolicznych wsiach powstały po roku 1256.
III. TERYTORIUM dzisiejszej Parafii Wielowieś
Parafia
Wielowieś obejmuje następujące miejscowości: Wielowieś, Czorka - dziś
urzędowo Czarków, Świniowice, Odmuchów i Kieleczka. Miejscowości te od
samego początku istnienia należą do Parafii Wielowieś, doliczyć do nich
należy zaginioną, a raczej wrośnięta w Kieleczkę wieś Niezdrowice (już
nieistniejąca). Kieleczka nie cała, ale 2/3 należała do Wielowsi, a 1/3
do Wiśnicza. Przed podziałem Parafii Wielowieś, aż do 1687 roku,
należały do wielowiejskiej Parafii rozległe tereny leśne na
północno-wschodnich terenach Świniowic, tereny te rozciągały się aż za
rzekę Stołę, dawniej zwaną Rybną (widocznie były tam kiedyś ryby) i za
rzekę Małapanew.
Sama zaś Wielowieś nie należała ani do majątku
państwa toszeckiego, jak swego czasu Świniowice, czy Kieleczka, ani też
do braci Schultzendorf, ani do hrabiego Colonne, lecz miała od dawna
swoich właścicieli. Według kolejności czasowej, licząc od lat
najdawniejszych są nam znani następujący właściciele Wielowsi,
W roku 1496 właścicielką Wielowsi była Anna Gasicka (Casicka),
W roku 1524 Maciej Herczyk odsprzedał zboże Czarków i część Wielowsi (Hermaniec) Jerzemu Wolff i jego dziedzicom.
W roku 1574 właścicielem Wielowsi jest Waclaw Wenzel v.Worff, gorliwy protestant.
W 1679 właścicielem był Karol Paczyński.
W latach 1700-1757 hrabiowie Verdugo.
W latach 1757-1760 posiadała Wielowieś hrabina von Schack, wdowa po v.Verdugo.
W latach 1760-1779 właścicielem był Ludwig Magnus hrabia v.Schack.
W latach 1779-1789 Johann Benedict v.Groeling, później hrabia Notocki, Henryk Traugott von Holly.
W 1782 Anton von Garnier.
W latach 1829-1848 von Jarotzki , Stiertz , von Wallhofen i du Port.
W 1864 von Kuschel.
W 1887 baron Emil von Durant.
A od 1912 baron Hubert von Durant aż do 1945 roku.
IV. Dzieje kościoła parafialnego i Parafii W i e l o w i e ś
O
pierwszym kościele w Wielowsi nic nie wiemy, z zapisków historycznych
wiemy, że w Wielowsi istnieje kościół parafialny w roku 1335. Czy to był
pierwszy kościół, czy też już następny, czy był z drzewa czy z kamienia
są to niestety znaki zapytania i tematy do poszukiwań
historyczno-archeologicznych. Znamy natomiast bardzo dobrze wygląd
kościoła parafialnego w Wielowsi z roku 1679, bo zachował się do naszych
czasów opis w protokole wizytacyjnym biskupów wrocławskich z roku 1679.
Protokoły te wydał drukiem Jugnitz przed 60 laty .Według opisu
wizytatora biskupiego był to kościół murowany z kamienia, kryty
szyndziołami czyli gontem, w prezbiterium sklepienie, w nawie strop
płaski drewniany, wymiary kościoła 44 łokcie długi i 16 łokci szeroki
(29,34 m i 10,65 m). Wieża kamienna wysoka z trzema dzwonami. Wokół
kościoła cmentarz otoczony murem kamiennym. W niniejszym sprawozdaniu
znajdujemy również szczegółowy opis wnętrza kościoła .
Kościół
wielowiejski, w roku 1679 był pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej
Maryi Panny, ale już wizytacja z roku 1687 jak i 1697 podaje, że kościół
w Wielowsi jest pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i
to wezwanie pozostało do naszych czasów. Kościół wielowiejski przetrwał w
nie zmienionym stanie do XX wieku. W roku 1927 Ks.Chrząszcz w swej
Historii Toszka, na stronie 390 pisze o wielowiejskim kościele takie
słowa: w porównaniu z rokiem 1679 parafialny kościół w Wielowsi zmienił
się o tyle że usunięto sklepienie z prezbiterium, kiedy to nastąpiło
autor nie podaje. I dalej pisze o nim tak: „ślady ostrego łuku
gotyckiego wskazują na to, że zbudowano kościół w XV wieku" i dalej :
„malowidło na drewnie (desce) powstało chyba około 1500 roku", W obecnym
kościele parafialnym znajduje się malowidło na desce ołtarza bocznego
po lewej stronie (ołtarz Św. Józefa) datowane 1670 roku "Pokłon Trzech
Króli".
Podobną opinię co do wieku starego kościoła wielowiejskiego
wyrażają autorzy publikacji monograficznej „Die Bau und Kunstdenkmäler
des Kreises Tost-Gleiwitz", Wrocław 1943 rok, pod hasłem: Langendorf
str. 150, gdzie piszą: „Obecny kościół został wybudowany
najprawdopodobniej w XV wieku. Jest opisany w sprawozdaniach
wizytacyjnych z roku 1679". I dalej czytamy: „W roku 1934/35 nastąpiło
znaczne poszerzenie kościoła o szeroką nawę poprzeczną, nowe
prezbiterium i chór” i dalej „na skutek dokonanej w roku 1934 wielkiej
przebudowy, kościół zmienił wygląd wewnętrzny i zewnętrzny do tego
stopnia, że zatracił się całkowicie jego charakter starego kościoła”.
Zmianie uległa również wieża kościoła, w roku 1857 piorun częściowo
zburzył starą wieżę, a odbudowana w roku 1860 zmieniła się jej
dotychczasowa struktura i wygląd. W dzisiejszym, kościele do starych
partii budowlanych należą: prostokątna nawa główna i trzypiętrowa wieża z
dwoma skarpami przy wejściu głównym.
W starym kościele parafialnym
znajdowało się i dziś znajduje wiele cennych zabytków sztuki sakralnej.
Do zabytków zaliczone są trzy ołtarze, ambona, figury drewniane Ecce
Homo, Scena Golgoty, obrazy, krzyże, tabernakulum, monstrancja,
kielichy. Paramenty liturgiczne niestety w czasie II wojny zostały
zniszczone i wykradzione. Do zabytków należy również obraz na desce w
ołtarzu Św. Józefa, warto jeszcze wspomnieć o obrazie na płótnie w
ołtarzu Serca Pana Jezusa, który przedstawia Ukoronowanie N.M.P.,
pochodzi również z XVII wieku.
Tryptyk Ołtarzowy - sławne dzieło
śląsko-czeskiego mistrza malarskiego, przedstawiające zaśnięcie
Najświętszej Maryi Panny, był to obraz z gotyckiego Ołtarza Głównego, w
późniejszych wiekach usunięto go z ołtarza i z czasem zużyto, nie
doceniając jego wartości artystycznej i zabytkowej, służył przez wiele
lat jako oszałowanie schodów prowadzących na chór, był tam do 1928 roku,
a potem dostał się do Muzeum we Wrocławiu, gdzie przebywa do naszych
czasów. Jedno skrzydło tryptyku w 1932 roku Państwowe Muzeum we
Wrocławiu odkupiło od pewnego handlarza staroci, taką dziwną drogą
kościół wielowiejski pozbył się lekkomyślnie wspaniałego
średniowiecznego dzieła sztuki.
Kościół w Wielowsi posiadał
zabytkowe dzwony - ale dziś ich nie ma, obecne cztery zawieszono na
wieży w roku 1958 za czasów Ks. Proboszcza Pawła Rudnera , są to: Św.
Józef, N.M.P. - Ave Maryja, Św. Michał, Chrystus Król.
Przed
ostatnią wojną znajdował się w ogrodzie na probostwie - jak podaje
monografia z 1943 roku: jedna sygnaturka oraz większy dzwon z 1858 roku,
nowe odlane w 1935 były zawieszone na wieży, niestety czas wojny
przerwał ich żywot, podzieliły los innych zabranych na „armaty". W
czasie I wojny zabrano dzwony wspomniane w protokołach wizytacyjnych już
nie wróciły do Wielowsi. Przed kościołem pod murem jest zabytkowa
przydrożna kaplica Świętego Jana Nepomucena z XVIII wieku, pod niszą
jest wpuszczona do muru płaskorzeźba w kamieniu wapiennym,
przedstawiająca Chrystusa na Krzyżu, pochodzi z późnego średniowiecza,
aż do 1935 roku była wmurowana w zewnętrzną ścianę na trzecim piętrze
wieży kościelnej. Na murze okalającym plac kościelny znajduje się mała
płaskorzeźba w piaskowcu, przedstawiająca postać nieznanej świętej, z
klęczącą u stóp postacią fundatora, pochodzi prawdopodobnie z XVII wieku
.
Po II wojnie w 1950 roku, po przybyciu do Wielowsi po śmierci w
1949 roku Ks. Proboszcza Aleksandra Kuroczyka, który dokonał w latach
1934/35 przebudowy kościoła, nowy Proboszcz Ks. Paweł Rudner
przeprowadził malowanie surowych jeszcze ścian rozbudowanej świątyni,
prace malarskie zostały powierzone mistrzowi malarskiemu Łukaszowi
Mrzygłódowi z Nysy wraz z synem, malowidła ścienne wykonane na surowym
tynku uległy zniszczeniu, a częściowo odmalowane w 1963 roku przez
wielowiejskich malarzy nie zachowały już swego piękna, wartościowe
pozostały malowidła na drewnianym stropie nawy głównej i poprzecznej,
oraz na sklepieniu prezbiterium.
Plebania obecna w Wielowsi
znajduje się w dobrym stanie, rozbudowana w 1927 roku na starych
kamiennych murach podwyższono parter i pokryto dach dachówką,
umiejscowiona jest na północ od kościoła parafialnego po przeciwnej
stronie drogi prowadzącej przez Świniowice do Tworoga, zwanej „Starą
Wsią”. Przy kościele parafialnym była szkoła i organistówka, szkoła była
czynna jeszcze w latach 30, XX wieku, pochodziły te budowle z 1826
roku, po wojnie zaczęły obracać się w ruinę i zostały rozebrane,
zbudowane były z kamienia, pokryte były strzechą, którą zastąpiono w
latach 20 obecnego wieku dachówką.
Na terenie posiadłości
kościelnych jest jeszcze dom parafialny którym zamieszkują Siostry
Elżbietanki, dom ten został wzniesiony za czasów bytności w Wielowsi Ks.
Proboszcza Aleksandra Kuroczyka w latach 20 tego wieku, nie przedstawia
wartości historycznej, czy architektonicznej, jest murowany, pokryty
dachówką, służy jako dom dla sióstr, w przeszłości był też
pomieszczeniem dla przedszkola, które Siostry prowadziły, obecnie jest
miejscem nauczania katechizmu dla dzieci i młodzieży.
V. Kaplice i filie w W I E L O W S I
Na terenie dzisiejszej Parafii Wielowieś znajduje się kaplica publiczna
w Świniowicach pod wezwaniem Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Pan
Wincenty Bartoszek, sołtys Świniowic spisał dokumentację całej budowy, a
na zakończenie owej dokumentacji skreślił dla potomnych w języku
polskim dnia 29 czerwca 1908 roku takie słowa: „Pierwsze wspomnienie o
budowie Kaplitzy w Świniowicach pojawiło się na weselu u Marcelina Zubra
w 1884 roku pomiędzy starostami Piotrem Kalusem i Wincentym
Bartoschkiem. Pierwszy protokół o ofiarach na budowę kaplicy spisał
nauczyciel z Potempy Kaluza w 1885 roku, 4 stycznia, wtedy podjęto
zobowiązanie składania ofiar zagonowych. 7 lipca 1901 dokończono za
pomocą Bożą podjętego dzieła i poświęcono budynek na Chwałę Bożą.
Poświęcenia dokonali Przewielebny Ks. Cigler z Schieroth, Pan Dziekan
Lebek z Wischnitz, biskupi sekretarz Przewielebny Pan Ks. Gans z
Wielowsi".
Kaplica po niewielkich zmianach służy ludowi Świniowic
do dnia dzisiejszego. Od 1980 roku z polecenia Ks. Biskupa Alfonsa
Nossola w kaplicy tej dla ludności starszej odprawiana jest w każdą
niedzielę Msza św., na którą przychodzi znaczna część mieszkańców
Świniowic.
VI. Warunki demograficzne
Rok katolicy żydzi protestanci
1720 668 50 -
1781 653 138 -
1829 1468 158 8
1855 1968 143 46
1857 1710 137 44
1867 2010 132 37
1880 2185 115 25
1897 2227 87 34
1907 2225 59 21
1912 2311 39 43
1929 2384 37 50
1932 2437 ? ?
1936 2754 ? ?
1955 2712 ? ?
1959 2730 - ?
1963 2740 - ?
1981
1994
Zmieniła
się demografia diametralnie po wojnie kiedy Parafia Wielowieś stała się
Parafią niemal mono religijną, pozostali jeszcze mieszkańcy wyznania
protestanckiego, ale jest ich znikoma ilości, schematyzmy diecezjalne
nie podają, liczby protestantów.
Żydowska przeszłość;
W
1664r.-pisze Bernard Brilling, Wielowieś była jedną z największych gmin
żydowskich w osiemnastym wieku, co czwarty mieszkaniec był Żydem. Żydzi
byli przeważnie handlarzami, którzy w okolicznych wioskach skupowali
półprodukty i sprzedawali. Trudnili się handlem w miejscu i okolicy.
Mimo że Wielowieś była tylko wsią przysługiwało jej mieszkańcom
odbywanie 6 razy do roku wielkich jarmarków, na które przybywali kupcy i
handlarze z najodleglejszych stron, wielu także z za ówczesnej granicy
polskiej.
Żydzi prowadzili również gospody. Jedynie trzy,
cztery sklepy należały do Chrześcijan. W 1817r. żyło tu 279 Żydów. Od
czerwca 1937r. w ciągu kilku miesięcy Żydzi mieli wyjechać, czy w
wszystkim się udało opuścić Wielowieś niewiadomo?
W XVII w.
postawiono drewniany dom modlitw. Natomiast pierwszy zapis na temat
synagogi pochodzi z 1763 r., kiedy to Salomon Bloch z Londynu przysłał
list do Hirscha Blocha z Wielowsi. Z listu wynika, że
zostanie rozpoczęta budowa synagogi w tym właśnie roku 1763, i będzie
finansowana przez Żydów, którzy wyemigrowali za granicę. W 1771
synagoga została ukończona i oddana do użytku. Z tych wzmianek wynika,
że była to najstarsza świątynia Żydowska w regionie. O synagodze
wielowiejskiej mówiło się jako o najokazalszej bóżnicy na wschodnich
rubieżach Niemiec. W nocy z 9 na 10 listopada 1938 r.- znanej w
historii jako ,,Kristalnacht’’-,,Kryształowa noc’’ synagoga została
wypalona, zniszczeniu uległy: wnętrze i dach. Po wojnie mieścił się w
niej magazyn zbożowy GS Wielowieś, obecnie stoi pusta i czeka na
zagospodarowanie. Na terenie Wielowsi znajduje się również jeden z
najstarszych cmentarzy żydowskich. Założony na przełomie XVIII/XIX w., z
około 250 macewami. Pierwszy pochówek na tym cmentarzu dokonany
został już w 1694 r., kiedy to pogrzebano żonę fundatora cmentarza
Jonatana Blocha. Napisy na kilku z nich od frontu po hebrajsku, a od
tyłu po niemiecku. Ostatnie pochówek z 1929 r. Po dzień dzisiejszy
macewy zachowały się w bardzo dobrym stanie, mimo że zostały
naruszone,,zębem czasu’’. Warto również dodać, że na tym cmentarzu
spoczywają przodkowie św. Edyty Stein.
VII. Proboszczowie
Księgi metrykalne
O wielowiejskich proboszczach z przeszłości bardzo mało wiemy. Najstarszy wzmiankowany proboszcz wielowiejski to:
Mathias plebenus in Magna Villa, Tostensis sedis archipresbyteri cf. Schulte, Die Rechnung über Peterspf. von 1447, s. 193-244.
Mikulas
Polewka proboszcz "w Welowsi"- czcigodny Kniez sprzedał swój dział dóbr
„w Bohussiczych” w państwie toszeckim za pewną sumę pieniędzy Jakubowi
Twardokowi, obywatelowi toszeckiemu i jego erbom. Dane w Staniszczach
1532 roku.
Ks. Paweł Ludwik Sidłowski - jak pisze wizytator biskupi z
roku 1679 i 1687, cf. Jugnitz Vist.ber., s. 86 i 373 był proboszczem we
Wielowsi do 1678 roku, a po nim przyszedł;
Ks. Jan JOCH , rodem z
Toszka, magister filozofii i bakałarz teologii. Urodził się w 1647 roku w
Toszku, studiował w Pradze, gdzie też został wyświęcony na kapłana w
1676 roku. Rok był wikarym w Toszku, pół roku gdzie indziej, a potem
dostał się do Wielowsi w 1678 roku za proboszcza, gdzie w czasie drugiej
wizytacji biskupiej w roku 1687 nadal przebywał, dlatego wizytator o
nim wspomina / s. 86 i 373 /
Najstarsze Księgi parafialne
Według danych z urzędowej księgi „Die alteren Personestandsregister
Schlesiens”, Görlitz 1938 rok str. 62 w Parafii Wielowieś znajdowały się
przed ostatnią wojną następujące Księgi metrykalne:
Księgi chrztów : 1638 - 1652 1664 - 1673 1674 - 1937
Ślubów : 1638 - 1685 1687 - 1729 1766 - 1937
Zgonów : 1679 - 1737 1765 - 1937
Po
wojnie w archiwum parafialnym pozostała tylko część, te od XIX wieku,
pozostałe znajdują się w Archiwum Archidiecezjalnym we Wrocławiu, na
probostwie w kancelarii znajdują, się obecnie tylko fotokopie ksiąg
sprzed XIX wieku, a będących w Archiwum wrocławskim.
Starych
druków i rękopisów w Wielowsi nie ma. Niestety niema też dosłownie
żadnej kroniki sprzed 1945 roku . Czy była a zaginęła w czasie wojny
tego, nie udało się ustalić. Brak też jakiejkolwiek pracy monograficznej
o wielowiejskiej Parafii i miejscowościach tworzących Parafię, jest
jedynie krótki opis Parafii Wielowieś w Kirschpiel Langendorf - Ks.
Chrząszcza w jego historii, Śląska na str. 389-390 2*.1.
Więcej
materiałów o sztuce sakralnej w Wielowsi znaleźć można w cytowanej
monografii: "Bau und Kunstdenkmaler, des Kreises Tost-Gleiwitz", str.
149-152 Langendorf.